آزمایش نخستین واسط مغز و رایانه بی سیم بر روی افراد

به گزارش دَبی بلاگ، اولین سیستم واسط مغز و رایانه بی سیم (BCI) نه تنها به افراد فلج کامل توانایی تایپ روی صفحه های رایانه با استفاده از ذهن می دهد بلکه این نوآوری به آنها این امکان را می دهد تا در همه جا بتوانند این کار را انجام دهند.

آزمایش نخستین واسط مغز و رایانه بی سیم بر روی افراد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، واسط های مغز و رایانه سنتی به یک فرستنده عظیم با کابل های طولانی متصل می شدند اما اخیرا گروهی از محققان دانشگاه براون سیم ها را بریده و به جای آن یک فرستنده کوچک را در بالای سر کاربر قرار دادند. قطر این تجهیزات باز طراحی شده، فقط دو اینچ است و با استفاده از همان پورت مورد استفاده سیستم های سیمی، به یک مجموعه الکترود درون قشر حرکتی مغز متصل می گردد.

در این آزمایشات که BrainGate نام داشت محققان نشان دادند دو مرد که به دلیل آسیب طناب نخاعی فلج شده بودند قادر به تایپ کردن و کلیک روی تبلت بودند و نکته جالب این است که این افراد تنها با فکر کردن به این موضوع این کار را انجام دادند. لازم به ذکر است افراد این کار را با همان سرعت و دقت سیستم های سیمی انجام دادند.

این نوآوری مشابه واسط مغز و رایانه در حال توسعه نورالینک(Neuralink) ایلان ماسک است. نورالینک یک دستگاه بی سیم است که در مغز کاشته می گردد. با این حال فناوری ماسک مانند BrainGate قابل مشاهده نیست و نورالینک در میمون ها و خوک ها آزمایش شده است و این در حالی است که BrainGate بر روی انسان ها آزمایش شده است.

در آزمایشات اخیرا محققان دو مرد که هر دو در اثر آسیب طناب نخاعی فلج شده بود را مورد آنالیز قرار دادند. یکی از آنها 35 ساله و دیگری 63 ساله بود. در مقایسه با آزمایشات قبلی که باید در آزمایشگاه انجام می شد، هر یک از آنها توانستند از واسط مغز و رایانه در خانه های خود استفاده نمایند. شرکت نمایندگان قادر بودند از واسط مغز و رایانه تا 24 ساعت به طور مداوم استفاده نمایند و داده ها در مدت زمان طولانی در دسترس محققان نهاده شد.

لی هاکبرگ(Leigh Hochberg) استاد مهندسی دانشگاه براون گفت: ما می خواهیم بدانیم که چگونه سیگنال های عصبی با گذشت زمان تکامل می یابند. با استفاده از این سیستم ما می توانیم فعالیت مغز را در خانه طی دوره های طولانی به روشی که قبلاً تقریباً غیرممکن بود، آنالیز کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16750

به "آزمایش نخستین واسط مغز و رایانه بی سیم بر روی افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش نخستین واسط مغز و رایانه بی سیم بر روی افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید