آمادگی ایران برای یاری به فرایند صلح در افغانستان

به گزارش دَبی بلاگ، محمد حنیف اتمر و محمد جواد ظریف پس از ملاقات با هیئت ایرانی بیانیه ای مشترک صادر کردند.

آمادگی ایران برای یاری به فرایند صلح در افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به تاریخ 9911/4/9 در رأس هیئتی بلندپایه جهت یک دیدار رسمی دو روزه به تهران سفر کرد.

اتمر و اعضای هیئت ھمراه در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر محترم امور خارجه، با مشاور محترم شورای عالی امنیت ملی، وزیر محترم داخله /کشور، وزیر محترم انرژی /نیرو و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

در این دیدار ها طرفین در قالب ھشت کمیته کاری شامل کمیته های سند جامع، قانونمندسازی اقامت اتباع، همکاری های مرزی، کار، آب، همکاری های فرهنگی، انرژی و صحت /بهداشت در مورد توسعه و گسترش مناسبات دو کشور در ابعاد مختلف بحث و گفتگو کرده و به نتایج زیر دست یافتند:

1- به منظور نهادینه سازی و ساماندهی روابط دوجانبه، طرفین بر ضرورت تداوم مذاکرات نهایی سازی سند جامع همکاری ھای راهبردی دو کشور و آماده سازی سند مذکور برای امضای روسای جمهور ظرف سه ماه موافقت نمودند.

2- جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از فرایند صلح با مالکیت و رهبری دولت و مردم افغانستان، اعلام آمادگی کرد تا در صورت درخواست جمهوری اسلامی افغانستان، ظرفیت و امکانات خود را برای تسهیل فرایند مذاکرات بیناافغانی و میزبانی از این مذاکرات به کارگیرد.

3- طرفین بر ضرورت کاهش خشونت ھا در افغانستان با ھدف اعتمادسازی و ایجاد فضای مثبت به منظور شروع هرچه سریع تر مذاکرات بیناافغانی، دستیابی به آتش بس دائمی و برقراری صلح پایدار تأکید کردند.

4- با توجه به اھمیت اجماع منطقه ای و بین المللی جھت برقراری صلح و امنیت در افغانستان، طرفین بر تقویت ھمکاریھا و مشورت های منطقه ای و بین المللی و فعال شدن ظرفیت ھای موجود در منطقه با ھدف تسهیل مذاکرات و حمایت از نظام جمهوری اسلامی افغانستان تأکید نمودند. به این منظور ضرورت شکل گیری یک ابتکار منطقه ای با موضوع افغانستان و اشتراک کشوری ای همسایه و مشارکت سایر کشوری ای تأثیرگذار و نقش سازمان ملل متحد در پشتیبانی از فرایند صلح بیناافغانی تفاهم نمودند.

5- طرفین با اشاره به همکاری و ھماھنگی خوب دو کشور در مجامع بین المللی و موضوعات مورد علاقه و دغدغه ھای مشترک از جمله حقوق بشر و حمایت از حقوق اتباع، بر تداوم این همکاری ھا در آینده تأکید نمودند.

6- طرفین بر ضرورت تقویت همکاری ھا در بخش ھای رسانه ای جھت اطلاع رسانی و ارتقاء سطح تفاهم متقابل افکار عمومی دو کشور تأکید نمودند. در این رابطه همکاری ھای رسانه ای دو کشور در آینده توسعه خواهد یافت.

7- با توجه به اشتراکات فراوان در حوزه میراث تاریخی ـ تمدنی دو کشور، مقرر شد وزارتخانه ھای فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان و نیز وزارتخانه ھای آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران و معارف جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه اجرای برنامه ھای مشترک در حوزه میراث مشترک زبانی، دینی و فرهنگی و نیزھمکاری ھای آموزشی، اقدامات لازم به عمل آورده و اسناد مربوط به این برنامه ھا و همکاری ھا را تدوین و مبادله کنند.

8- در مورد حوادث اخیر که باعث تلفات بشری شده، با جزییات بحث و گفتگو اجرا شده و جانب ایران از پیشرفت تحقیقات به جانب افغانستان معلومات داد و ھر دو جانب توافق نمودند که تدابیر را به منظور جلوگیری از وقوع چنین حوادث اتخاذ کنند.

9- به کمیته ھای امنیتی- سرحدی و قانونمندسازی حضور اتباع دو طرف در خاک یکدیگر وظیفه سپرده شد تا در راستای تأمین امنیت سرحد مشترک دو کشور برای جلوگیری از تردد غیرقانونی و قاچاق انسان و کالا ھا تدابیر لازم را اتخاذ کنند. دراین ارتباط طرفین لزوم حضور نیروی ای امنیتی افغانستان در پاسگاه های مرزی تخلیه شده آن کشور و نیز تسهیل صدور ویزا جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دادند.

10-به منظور تسهیل تردد اتباع و وسائل نقلیه و کالاھا بین دو کشور، در جریان سفر جناب آقای اتمر یادداشت تفاهم ھمکاریھای مشترک برای رعایت مقررات بھداشتی بین المللی در گذرگاھھای مرزی (جاده ای، ریلی، ھوایی و دریایی) بین وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان به امضا رسید.

11 - دوطرف اعلام نمودند در چارچوب سند جامع ھمکاریھای راهبردی، با امضای یک توافقنامه دوجانبه، ضمن سامان دادن به حضور قانونمند نیروی کار افغان در جمهوری اسلامی ایران، مجوزھای لازم را برای حضور فعالان مالی و نیروی ھای متخصص دو کشور در ایران و افغانستان فراھم کنند.

12- دو طرف بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق و موثر بر مرزھای مشترک توسط نیروی ای مرزبانی دو کشور تأکید کرده و متعھد شدند از عبور غیر مجاز مرزی، قاچاق انسان، مواد مخدر و قاچاق ھرنوع مواد دیگر به قلمرو یکدیگر جلوگیری بعمل آورند.

13- طرفین در مورد همکاری ھای مالی - بازرگانی منطقه ای و چند جانبه از جمله در حوزه ترانزیت و حمل و نقل توافق کرده و نقش بندر چابھار به عنوان موتور محرک همکاری ھای تجاری- ترانزیتی در منطقه را مورد تأکید قرار دادند.

14- طرفین ھمچنین لزوم فراھم آورن تسھیلات رفاھی در بنادر/پایانه ھای مرزی را مورد توجه قرار داده و به طور خاص توافق کردند در اسرع وقت جھت ترمیم زیر ساخت و آسفالت جهت عبور وسایط در مرز دوغارون به طور مشترک اقدام کنند.

15- دو طرف در مورد استمرار همکاری ھا در حوزه انرژی، مخصوصا انرژی ھای تجدید پذیر موافقت نمودند.

4129/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9992

به "آمادگی ایران برای یاری به فرایند صلح در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایران برای یاری به فرایند صلح در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید