استخوان های ضعیف، عامل بیماری های قلبی؟!

به گزارش دَبی بلاگ، حتی صرف نظر از وجود فاکتور های خطر مشترک، باز هم بین این دو نوع بیماری ارتباط وجود دارد که احتمالا به دلیل وجود جهت های بیولوژیکی بین این دو عارضه است.

استخوان های ضعیف، عامل بیماری های قلبی؟!

محققان با استفاده از تکنیک های جدید تصویربرداری و آنالیز اطلاعات نشانگر های زیستی موجود در خون دریافتند بین کمبود تراکم مواد معدنی در استخوان و عوارض قلبی و عروقی ارتباط وجود دارد. پوکی استخوان و بیماری های قلبی از مهمترین مسائل سلامت عمومی محسوب می شوند و هر دو دارای فاکتور های خطر مشترکی مانند افزایش سن، مصرف سیگار و سبک زندگی کم تحرک هستند.

اکنون محققان دانشگاه کویین مری در لندن دریافته اند حتی صرف نظر از وجود فاکتور های خطر مشترک، باز هم بین این دو نوع بیماری ارتباط وجود دارد که احتمالا به دلیل وجود راستا های بیولوژیکی بین این دو عارضه است. در نتیجه با شناسایی این راستا ها می توان هدف های مناسبی را برای دارو های جدید شناسایی کرد.

در این تحقیقات که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در مطالعه UK Biobank به عنوان بزرگترین بانک اطلاعات زیستی موجود در دنیا انجام گرفت، تعیین شد هم در مردان و هم در زنان، هرچه تراکم استخوان کمتر باشد، سختی رگ ها بیشتر و در نتیجه سلامت سیستم قلبی و عروقی شخص ضعیف تر است.

همچنین تعیین شد افراد دارای استخوان های ضعیف، بیش از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های ایسکمی قلب قرار دارند. این ارتباط ها بر اساس فاکتور های خطر مشترک یا فاکتور های خطر متداول بیماری های قلبی و عروقی قابل توجیه نیست.

در پوکی استخوان به اصطلاح استخوان ها متخلخل می گردد. ساختار میکروسکوپی استخوان ها به صورت لانه زنبوری است. منافذ و خانه های استخوان پوک بسیار بزرگتر از استخوان سالم است.

در این حالت استخوان ها به تدریج جرم و تراکم خود را از دست می دهند و بسیار حساس و شنماینده می شوند. استخوان ها از فیبر های کلاژن و مواد معدنی تشکیل شده اند. از بدو تولد تا اوایل 20 سالگی، سلول های استخوانی با جذب مواد مغذی و معدنی رشد می نمایند و متراکم می شوند. معمولا اوج تراکم استخوان ها در 20 سالگی است.

رشد و توسعه استخوان ها تا حدود 25 سالگی ادامه دارد و پس از آن به ندرت کاهش می یابد. پس از 45 سالگی و با افزایش سن، تراکم استخوان ها به تدریج کاهش می یابد و کلسیم لازم برای بدن از ذخیره استخوان ها تامین می گردد.

این بیماری هیچ علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می نماید که یکی از استخوان ها (معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند. ولی کمردرد به دلیل شکستگی یا تخریب مهره ها، کاهش قد در طول زمان، قوز و خمیده شدن ستون فقرات و نرم شدن و شکستن استخوان ها از جمله مهمترین علائم این عارضه است.

این دستاورد اطلاعات ارزشمندی را برای ابداع درمان های مشترک برای پوکی استخوان و بیماری های قلبی فراهم می نماید. به گزارش سازمان دنیای بهداشت، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر دنیا است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Bone and Mineral Research منتشر شده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرادید
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12051

به "استخوان های ضعیف، عامل بیماری های قلبی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخوان های ضعیف، عامل بیماری های قلبی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید