تاج سوتی جدیدی داده است؟

به گزارش دَبی بلاگ، آنچه درباره پرونده مارک ویلموتس با فوتبال ایران می دانیم، شاید بیشتر به محکوم شدن فدراسیون فوتبال به پرداخت 6 میلیون و 137 هزار و 500 یورو به علاوه 5 درصد سود به این مربی بلژیکی است، محکومیتی که با رأی فیفا اجرا شده و حالا فدراسیون فوتبال به دنبال شکستن این رأی است. آنچه مسلم است، فدراسیون فوتبال برای مشخص شدن علت دقیق محکومیت خود در انتظار دریافت گراندز رأی (اصل رأی) است تا پس از آن اقدامات لازم را برای اعتراض به دادگاه عالی ورزش (CAS) انجام دهد.

تاج سوتی جدیدی داده است؟

شواهد و البته سوابق پفراینده های شکایتی از فوتبال ایران در فیفا نشان می دهد، علت محکومت فدراسیون فوتبال در پفراینده مارک ویلموتس عدم پرداخت دستمزد این مربی است. قوانین فیفا این حق را برای تمام افراد تحت قرارداد خارجی با کارفرما (در هر نقطه ای از دنیا) قائل شده است که در صورت عدم دریافت دستمزد خود دو ماه پس از موعد پرداخت، قراردادشان را به صورت یک طرفه فسخ کنند و تمام قرارداد را طلب کنند، یعنی اگر ویلموتس با قرارداد یک یا 10 ساله هم به استخدام فدراسیون فوتبال درآمده بود و پس از عدم دریافت دستمزدش دو ماه پس از موعد پرداخت شکایت می کرد، فدراسیون محکوم به پرداخت تمام مبلغ قرارداد تا سرانجام مدت زمان آن بود، همان طور که حالا محکوم به پرداخت تمام مبلغ قرارداد چهارساله است.

مارک ویلموتس با استفاده از همین قانون، اول نوامبر 2019 (10 آبان 98) قرارداد خود را به صورت یک طرفه فسخ و آن را به فدراسیون فوتبال گفت، با این حال فدراسیون فوتبال 8 نوامبر (18 آبان) 2 میلیون یورو به این مربی در بانک زراعت ترکیه پرداخت و ویلموتس را راضی به نشستن روی نیمکت در بازی 13 نوامبر (23 آبان) مقابل عراق کرد، هرچند این رضایت برای نشستن روی نیمکت تأثیری در فسخ قرارداد سرمربی سابق تیم ملی با فدراسیون فوتبال نداشت و این مربی فسخ قراردادش را تا رسیدن به رأی سنگین فیفا پیگیری کرد.

حالا با توجه به بررسی های اجرا شده در خصوص نحوه جدایی ویلموتس از فدراسیون ساحل عاج پس از اخراج به دلیل نتایج ضعیف که همراه با توافق جدایی بوده، این سؤال پیش می آید که؛ چرا فدراسیون فوتبال ایران اقدام مشابهی انجام نداده است؟

ساحل عاج با داشتن قراردادی دوساله به ارزش ماهانه 60 هزار یورو (سالیانه 720 هزار یورو) با مارک ویلموتس، پس از 7 ماه همکاری با این مربی، به ادعای رسانه های محلی با پرداخت 800 هزار یورو برای جدایی با مرد بلژیکی توافق کرد، در حالی که شکایت ویلموتس می توانست ساحل عاج را بیش از یک میلیون یورو محکوم کند، اما توافق و یک جدایی مسالمت آمیز کار را به این مرحله نرساند. آیا مهدی تاج نمی توانسته به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس که او را نجیب می دانست، برای جدایی مسالمت آمیز توافقنامه امضا کند؟ چرا این اتفاق رخ نداده است تا فدراسیون فوتبال حالا دچار خسارت سنگینی شود؟

داستان از این قرار است که مهدی تاج برای حضور در مراسم برترین های فوتبال آسیا در تاریخ 2 دسامبر (11 آذرماه 98) راهی هنگ کنگ شده بود، در سرانجام مراسم و بدون اینکه به ایران بازشود برای برگزاری جلسه با ویلموتس راهی اروپا شد، جلسه ای که روز 3 دسامبر 2019 (12 آذرماه 98) در میلان ایتالیا و با حضور مارک ویلموتس، پدرو پریرا (ایجنت مارک ویلموتس)، آرمین یوژونویچ (ایجنت)، مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال ایران) و بوروس زای (مشاور منصوب شده فدراسیون فوتبال) برگزار گشت. رئیس وقت فدراسیون فوتبال که همانند مذاکره با ویلموتس برای عقد قرارداد، در مذاکره برای فسخ قرارداد هم بهروز زنجانی یا همان بوروس زای را به همراه داشت، نتوانست توافقی با این مربی حاصل کند. تاج در این جلسه با وجود اینکه می دانسته است ادامه همکاری با ویلموتس ممکن نیست، بار دیگر پیشنهاد همکاری و امضای قرارداد جدید را به او ارائه می کند. طبق ادعای مهدی تاج، این پیشنهاد از این جهت ارائه شده است که نشان دهد فدراسیون فوتبال ایران به قطع همکاری علاقه مند نیست!

آنچه ویلموتس و کنندگانش پس از پیشنهاد ایران مطرح می کنند، امضای قراردادی جدید با تضمین های لازم برای پرداخت پول است که فدراسیون فوتبال خودش این تضمین ها را پیشنهاد بدهد و اطمینان داشته باشد می تواند با این شرایط پول را پرداخت کند. پیشنهاد دیگر از سوی ویلموتس و ایجنت او این بوده است که اگر فدراسیون فوتبال ایران نمی تواند تحت هر شرایطی پول او را پرداخت کند، مصالحه و توافقی انجام شود و فدراسیون فوتبال ایران با ارائه یک پیشنهاد مالی و پرداخت این مبلغ، جدایی مسالمت آمیز را رقم بزند؛ همچون اتفاقی که برای او در ساحل عاج رخ داد. یک روز بعد، 4 دسامبر 2019 (13 آذرماه 98) از میلان به تهران این گونه مخابره شده بود که در این جلسه توافقی با ویلموتس حاصل شده است، خبری که بیشتر رسانه های داخلی با اعتماد به منبع خبر آن را منتشر کردند، اما ویلموتس بلافاصله این خبر را تکذیب کرد.

ویلموتس در این خصوص در صفحه توئیترش نوشت: با وجود اخبار موجود در رسانه های ایران، هنوز هیچ توافقی بین ما و فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است، اما در حال مذاکره برای رسیدن به توافق هستیم. فدراسیون فوتبال ایران اصول حرفه ای را رعایت نکرده است و بعد از عدم پایبندی آن ها به قرارداد، ما امکان فسخ قانونی قرارداد را داریم، البته در این مورد وکیلم کار ها را انجام می دهد و من حرف بیشتری برای گفتن ندارم.

حال سؤال اینجاست که؛ چرا این توافق حاصل نشد؟ ماجرا به اینجا می رسد که پس از این واکنش از سوی ویلموتس، وکلای او جزئیات جلسه میلان را برای فدراسیون ارسال کرده اند تا همه چیز را مکتوب کنند. مهدی تاج هم که پس از جلسه به ایران بازگشته بود تا فرایند توافق با ویلموتس را در فدراسیون فوتبال دنبال کند، ظاهراً موضوع را با هیئت رئیسه مطرح کرده است، اما گویا آن ها پرداخت مبلغی به مارک ویلموتس را که با توافق هر دو طرف (مبلغی توافقی بین فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس) تعیین شود و حاصل آن جدایی مسالمت آمیز با این مربی باشد، تصویب نمی کنند. پس از این ماجرا، مهدی تاج هم تغییر موضع داد، نجابت ویلموتس تبدیل به کلاهبرداری شد و حتی در مصاحبه رسمی خود گفت ویلموتس پول اضافه هم گرفته و باید سه ماه از حقوقی را که گرفته به فدراسیون فوتبال بازگرداند.

باید از سوی تاج و هیئت رئیسه به این سؤال پاسخ داده شود که؛ چرا با وجود مذاکرات برای توافق و حتی پیشنهاد از سوی کنندگان ویلموتس با جدایی مسالمت آمیز روی مبلغی توافقی، این اقدام صورت نگرفته است؟ چرا فدراسیون فوتبال بدون بررسی تمامی شرایط، جوانب و قوانین موجود، پفراینده را به جایی رسانده است که حالا هزینه ای سنگین روی دست فدراسیون فوتبال باقی بگذارد؟ آیا تاج تمام جزئیات را در اختیار هیئت رئیسه قرار داد و عدم توافق با ویلموتس با وجود ارائه پیشنهاد از سوی او، قابل پذیرش است؟ حالا که تاج و هیئت رئیسه از توافق با ویلموتس با وجود ایجاد چنین فرصتی سر باز زدند، چرا حاضر به پرداخت این بدهی سنگین از حساب های شخصی خود نیستند؟

رئیس وقت فدراسیون فوتبال که حسابی از قرارداد ویلموتس دفاع می کرد، آوردن بندی در قرارداد ویلموتس مبنی بر پرداخت سه ماه حقوق در صورت فسخ قرارداد را شاهکار این قرارداد می دانست، اما حالا انگار شاهکار جای دیگری رقم خورده و آن هم رد کردن پیشنهاد توافق جدایی است، اگر این کار بی کفایتی نیست، پس نام آن را چه می توان گذاشت؟

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11387

به "تاج سوتی جدیدی داده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاج سوتی جدیدی داده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید