تقلای ترکیه در خاک سوریه بی نتیجه است، نفس های آخر گروه های تروریستی در ادلب

به گزارش دَبی بلاگ، یک تحلیلگر امور بین الملل با بیان اینکه شاهد نفس های آخر گروه های تروریستی در داخل سوریه و قطع ارتباطشان با حامیان خارجی هستیم، گفت: تکاپوهای دولت ترکیه برای تغییر اوضاع از لحاظ میدانی و سیاسی بی نتیجه است.

تقلای ترکیه در خاک سوریه بی نتیجه است، نفس های آخر گروه های تروریستی در ادلب

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، به دنبال پیشروی و موفقیت های ارتش سوریه در استان حلب واقع در شمال این کشور و شکست تروریست ها، فرودگاه بین المللی پایتخت مالی سوریه بازگشایی و نخستین پرواز از دمشق به حلب انجام شد. موفقیت ارتش سوریه در بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب آن هم پس از 9 سال از تسلط تروریست ها بر این نقطه راهبردی در حالی انجام شد که پیشروی های نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب و مناطق غربی حلب برای آزادسازی آخرین مناطق تحت کنترل تروریست ها با سرعت هرچه بیشتر ادامه دارد.

بازگشایی فرودگاه بین المللی حلب نویدبخش انتها بحران در سوریه است

ناتو از عملیات نظامی ترکیه در سوریه حمایت نمی نماید

شعیب بهمن، تحلیلگر امور بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران درباره نبرد ارتش سوریه با تروریست ها در شمال این کشور گفت: آزادسازی مناطق مختلف سوریه از طریق ارتش این کشور فرایند متناوبی را گذراند و آنها توانستند بر استان ادلب به عنوان مهم ترین پایگاه گروه های تروریستی منسوب به القاعده مسلط شوند.

ادلب سوریه

وی اضافه نمود: عناصر جبهة النصره به دلایل مواضع و رویکرد حمایتگرانه دولت ترکیه توانسته بودند به تسلط خود بر نواحی شمالی سوریه ادامه دهند، ولی درنهایت با عملیات های موفقیت آمیز ارتش سوریه به عقب نشینی از مواضع خود مجبور شدند. ارتش سوریه در حوزه میدانی توانست پیشروی های مهمی انجام دهد و جاده عظیمراهی حلب-دمشق موسوم به جاده M5 را از تسلط تروریست ها خارج کند.

تحلیلگر امور بین الملل درباره اهمیت راهبردی جاده M5 توضیح داد: این جاده شمال و جنوب سوریه را به هم متصل می نماید و دارای ارزش راهبردی برای مناسبات مالی دمشق است. همچنین می تواند شهرهای عظیم سوریه ازجمله حلب، دمشق و شهرهای جنوبی همچون درعا را به یکدیگر متصل کند.

بهمن درباره تحولات شمال سوریه و آزادسازی مناطق راهبردی این کشور از طریق ارتش سوریه گفت: خارج کردن نقاط مختلف سوریه از اشغال تروریست ها نشان دهنده آن است که شاهد نفس های آخر گروه های تروریستی در داخل سوریه و قطع ارتباطشان با حامیان خارجی هستیم. کوشش ها و تکاپوهای دولت ترکیه برای تغییر اوضاع از لحاظ میدانی و سیاسی بی نتیجه است و اوضاع به گونه ای رقم می خورد که به سود گروه های معارض و حامیان خارجی شان نیست.

وی اوضاع کنونی را به سود دولت سوریه، جبهه مقاومت و روسیه خواند و گفت: با توجه به موفقیت های ارتش سوریه گروه های تروریستی سرنوشت نامعلومی دارند، زیرا دولت ترکیه طبق توافق سوچی نمی تواند آنها را به درون خاک خودش راه دهد. در دو سال اخیر موضوع ادلب به دلیل نامعین بودن شرایط عناصر و گروه های تروریستی لاینحل مانده بود. در حال حاضر نیز گزینه های مختلفی مد نظر است که شرایط معین گردد.

بهمن گفت: با آنالیز گزینه های موجود چندین راه چاره به نظر می رسد؛ ازجمله اینکه عناصر تروریستی از طریق ارتش سوریه در همان منطقه نابود شوند یا اینکه ترکیه مجبور گردد منطقه و محدوده ای را برای فرارشان ایجاد کند. حتی ممکن است در خاک سوریه منطقه و محدوده خاصی برای حضورشان آن هم با پذیرش شروط خاصی ایجاد گردد.

شعیب بهمن توضیح داد: ترکیه حتی می تواند مانند موضوع انتقال گروه های مسلح به لیبی، برای عناصر مسلح شمال سوریه راه عبور از مرزهای خود را باز کند تا آنها بتوانند به کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها منتقل شوند. با پیشروی های نیروهای دولتی سوریه در آینده ای نزدیک استان ادلب به صورت کامل پاک سازی می گردد، ولی سرنوشت گروه های تروریستی با ابهامات زیادی روبرو است.

ارتش سوریه

این تحلیلگر امور اوراسیا درباره نقش روسیه در معادلات منطقه ای ازجمله اوضاع شمال سوریه گفت: برخلاف باور موجود، روسیه نقش میانجی ندارد، بلکه یک طرف مناقشه است و به صورت کامل از دولت سوریه حمایت می نماید. نیروهای نظامی روسیه در عملیات آزادسازی ادلب حضور فعالی داشتند و این اقدام مورد حمایت مسکو است؛ در عین حال روس ها معتقدند گزینه های دیپلماتیک را نباید کنار گذاشت.

وی اضافه نمود: اگر بتوان با توافقی دیپلماتیک گروه های معارض را بیرون راند یا سازوکاری به وجود آورد که آنها بدون اعمال خشونت تضعیف شوند یا از بین بفرایند، مورد استقبال همه طرف ها ازجمله روسیه است. بنابراین روس ها کوشش می نمایند پروژه سیاسی خود را پیش ببرند و در این راستا موافقت کردند تا با دولت ترکیه وارد مذاکره شوند.

شعیب بهمن در پاسخ به این سؤال که آیا همگرایی ایران، روسیه و ترکیه در فرایند آستانه می تواند تضمین نماینده صلح و ثبات در سوریه باشد؟ گفت: تا به امروز فرایندی که از طریق ایران، ترکیه و روسیه شروع شده نتیجه و دستاوردهای بسیار مثبتی داشته است.

شاید عظیم ترین و مهم ترین دستاورد این باشد که ابتکار عمل حل و فصل سیاسی موضوع سوریه را برای نخستین بار از دست بازیگران غربی خارج کرد و ما در عمل مشاهده می کنیم که هیچ یک از طرف های غربی به عنوان یکی از بازیگران مهم و عمده در پای میز مذاکره حضور ندارند.

وی اضافه نمود: موضوع اصلی این است که با آزادسازی ادلب، ترکیه در چه شرایطی قرار خواهد گرفت؟ آنکارا به حمایت از نیروهای خود ازجمله ارتش آزاد و دیگر گروه ها همچون احرار الشام یا فتح الشام که در ادلب سامان داده بود ادامه می داد و حمایت هایش شامل حال دیگر گروه ها نیز می شد. هدف دولت ترکیه از حمایت از عناصر و گروه های مسلح این بود که بتواند پای میز مذاکره سیاسی کارت های مؤثری برای چانه زنی داشته باشد. این در حالی است که در اوضاع کنونی اگر اوضاع ادلب به همین شکل پیش برود و ما شاهد آزادسازی مناطق مختلف باشیم، در عمل کارت های بازی و قدرت چانه زنی ترکیه بر سر میز مذاکره کاهش خواهد یافت.

شعیب بهمن تأکید کرد: کاهش قدرت چانه زنی ترکیه باعث شد به مذاکرات پیشین تحت عنوان آستانه آسیب وارد گردد؛ ولی درباره وضع کنونی ایران و روسیه می توانند ازلحاظ سیاسی موضوع را مدیریت نمایند، به نحوی که هم حضور گروه های تروریستی در داخل سوریه کاهش پیدا کند یا این گروه ها از بین بفرایند و هم اینکه ترکیه خود را بازنده عظیم تحولات احساس نکند.

انتهای پیغام/4106/4033/

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7150

به "تقلای ترکیه در خاک سوریه بی نتیجه است، نفس های آخر گروه های تروریستی در ادلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلای ترکیه در خاک سوریه بی نتیجه است، نفس های آخر گروه های تروریستی در ادلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید