فراوری پردازنده های 3 نانومتری اپل از سال 2022 شروع می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، طبق گفته های مدیرعامل شرکت TSMC، به نظر می رسد در سال 2022 شاهد فراوری پردازنده های A16 اپل با لیتوگرافی 3 نانومتری خواهیم بود.

فراوری پردازنده های 3 نانومتری اپل از سال 2022 شروع می گردد

TSMC سال جاری تراشه هایی با لیتوگرافی 5 نانومتری فراوری کرد که اولین گوشی هوشمند مجهز به آن هم گوشی های سری آیفون 12 اپل هستند که از پردازنده A14 استفاده می نمایند. قدرت پردازشی و گرافیکی این پردازنده آن قدری بالاست که اپل حتی از آن برای تبلت آیپد Air خود هم استفاده می نماید.

A14 تغییرات مثبت زیادی به نسبت قبل دارد که از جمله مهم ترین آن می توان به حضور 134 میلیون ترانزیستور به ازای هر میلی متر مربع اشاره نمود که این مقدار در پردازنده 7 نانومتری A13 به 89.97 میلیون می رسید. تعداد کل ترانزیستورها در پردازنده جدید به 11.8 میلیارد می رسد در حالی که در سری قبل، تنها 8.5 میلیارد ترانزیستور در A13 نهاده شده شد. بدین ترتیب پردازنده جدید هم از لحاظ پردازشی و هم از لحاظ مصرف انرژی، یک سر و گردن بالاتر از نسل قبل خود نهاده شد.

در دنیای اندرویدی ها هم از چیپ 5 نانومتری استفاده می گردد که از جمله آن ها می توان به کرین 9000، اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 اشاره نمود. به جز کرین 9000، دو پردازنده دیگر با لیتوگرافی 5 نانومتری و توسط سامسونگ ساخته می شوند تا بدین ترتیب قدرت پردازشی آن ها در گوشی های سری گلکسی S21 که به تازگی معرفی شده اند تا حد زیادی برابر باشد.

اما این طور که شنیده می گردد، TSMC می خواهد سال جاری فراوری آزمایشی تراشه های 3 نانومتری را شروع کند و در نیمه دوم سال بعد هم آن ها را به فراوری انبوه برساند. سی سی وید، مدیرعامل TSMC در جریان گزارش میزان درآمد فصلی شرکت، به این موضوع هم اشاره نمود که فراوری تراشه های 3 نانومتری با سرعت خوبی در حال اجرا است. او همچنین مدعی شد به نسبت فناوری های 5 و 7 نانومتریم، صرف نمایندگان بسیار زیادی به این فناوری تمایل نشان داده اند.

اگر TSMC چنین برنامه ای در سر داشته باشد، به احتمال بسیار فراوان گوشی های سری آیفون 14 با پردازنده های 3 نانومتری A16 راهی بازار می شوند و اولین گوشی هایی لقب خواهند گرفت که از چنین پردازنده ای بهره می برند. TSMC قصد داشت فراوری آزمایشی تراشه های 3 نانومتری را اواخر سال 2020 انجام دهد اما به خاطر مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورد چنین اتفاقی رخ نداد تا این اتفاق یک سال به تعویق بیانجامد.

این طور که به نظر می رسد، رقیب اصلی TSMC در فراوری پردازنده های 3 نانومتری سامسونگ خواهد بود که 116 میلیارد دلار برای این هدف هزینه نموده. تنها تفاوتی هم که بین دو شرکت وجود دارد این است که TSMC از ترانزیستورهای FinFET در تراشه 3 نانومتری خود استفاده می نماید در حالی که سامسونگ به فناوری جدیدتر GAA روی می آورد. فناوری که گفته می گردد TSMC برای فراوری پردازنده های 2 نانومتری به آن روی می آورد. البته فعلا زود است بخواهیم در رابطه با تراشه های 2 نانومتری صحبت کنیم چرا که در نزدیک ترین زمان ممکن، احتمالا سال 2024 شاهد فراوری انبوه آن ها خواهیم بود.

منبع: PhoneArena

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15171

به "فراوری پردازنده های 3 نانومتری اپل از سال 2022 شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پردازنده های 3 نانومتری اپل از سال 2022 شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید