خبرنگاران افزایش 5 برابری اعتبارات پیشگیری از سیلاب در خراسان جنوبی

به گزارش دَبی بلاگ، بیرجند - خبرنگاران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی، نابودی پوشش گیاهی و کاهش نفوذپذیری خاک اعتبارات دولت در بخش پیشگیری از سیلاب استان در 2 سال گذشته پنج برابر شده است.

خبرنگاران افزایش 5 برابری اعتبارات پیشگیری از سیلاب در خراسان جنوبی

سید ابوالحسن میرجلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: اعتبارات قابل توجه در این حوزه با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، ساخت سازه های مختلف آبخیزداری و آبخوان داری را به همراه داشت که در نوع خود در چند سال گذشته بی نظیر است.

وی ادامه داد: ساخت سازه های آبخیزداری و آبخوان داری نه تنها خسارات مربوط به سیلاب را کاهش چشمگیر داده بلکه در تقویت سفره های آب زیرزمینی و احیای قنوات موثر بوده است.

میرجلیلی گفت: در کنار اعتبارات قابل توجه، اقدامات پیشگیرانه دستگاه های ذیربط قبل از وقوع سیلاب و سه ماه قبل از بارندگی ها مورد توجه نهاده شد و از سویی همکاری مردمی را هم در این زمینه به دنبال داشتیم.

وی یادآور شد: همراهی و هم افزایی موجود بین دستگاه ها و مردم و آنالیز نقاط سیل خیز باعث شد در سال 98 و 99 با اینکه بیشتر از میانگین بلند مدت 20 سال گذشته بارندگی داشتیم اما خسارات اقتصادی و جانی به شدت کاهش داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی در سال 98 و 99 به 140 میلی متر رسید در حالی که میانگین بلند مدت 20 ساله 109 میلی متر و آمار نشان دهنده کاهش خسارات است.

وی گفت: خشکسالی های مکرر در خراسان جنوبی باعث شده که بارندگی های 20 میلی متری هم وقوع روان آب و بعضا سیلاب را در پی داشته باشد و این در حالی است که رابطه سیلاب با خشکسالی کاملا مستقیم است.

میرجلیلی گفت: با تدابیر اجرا شده و حمایت دولت از این بخش سیلاب در خراسان جنوبی در بسیاری از بخش ها به فرصت تبدیل شده است.

وی یادآور شد: 2 هزار پروژه آبخیرداری و آبخوان داری در استان نویدبخش حوزه کشاورزی با احیا قنوات و آب آشامیدنی با آبگیری سدها است که امیدواریم با استمرار این فرایند هر ساله ضمن کاهش خسارات شاهد فرصت سازی از روان آب و سیلاب ها باشیم.

خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور از 20 سال گذشته تا به امروز درگیر خشکسالی است.

نابودی پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری سطح خاک علت اصلی وقوع سیلاب در این استان است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10858

به "خبرنگاران افزایش 5 برابری اعتبارات پیشگیری از سیلاب در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 5 برابری اعتبارات پیشگیری از سیلاب در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید