خبرنگاران دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد

به گزارش دَبی بلاگ، گرگان - خبرنگاران - سرپرست اداره کل غله و شرکت خدمات بازرگانی گلستان گفت که دولت تا به امروز سه هزار و 190 میلیارد ریال معادل 87 درصد بهای کلزای تحویلی کشاورزان استان به مراکز خرید تضمینی را به حساب بانکی آنان واریز کرد.

خبرنگاران دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد

منصور صیادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: کل طلب سال جاری کلزاکاران گلستان سه هزار و 680 میلیارد ریال است که پرداخت باقی مانده آن در دست پیگیری است.

به گفته وی این اداره کل تا به امروز 83 هزار و 300 تن دانه روغنی فراوری شده سال جاری کشاورزان استان را به صورت تضمینی خریده است.

قیمت پایه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری 46 هزار و 602 ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده و این قیمت براساس پایه خرید با لحاظ 2 درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت است.

سال جاری در گلستان 45 مرکز برای خرید تضمینی کلزا با نظارت اداره کل غله و شرکت خدمات بازرگانی استان از دهه سوم اردیبهشت ماه فعال شده است.

کلزا به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، احتیاج آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت در برابر سرما و داشتن 40 درصد روغن باکیفیت و 57 درصد کنجاله برای تعلیف دام یکی از دانه های روغنی با کیفیت و ایده آل است.

در سال زراعی جاری و با شروع برداشت کلزا در دهه سوم اردیبهشت ماه فراوری حدود 106 هزار تن کلزا از سطح 59 هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان برآورد شده بود ولی با طوفان اوایل خرداد و زیان وارده به محصول، برداشت کلزا به پیش بینی کارشناسان کمتر خواهد شد.

عمده کشت کلزا در گلستان به صورت دیم است.

در زمین های کشاورزی گلستان حدود 15 رقم کلزا از جمله هایولای50، هایولای 4815، هایولای559، آرجی اس، دِلگان و تِراپُل کشت می گردد.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است.

گلستان بالاترین میزان فراوری کلزا در بین استانهای ایران را دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10189

به "خبرنگاران دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید