خبرنگاران قواعد جدید اقتصاد در دوران کووید- 19

به گزارش دَبی بلاگ، تهران- خبرنگاران- در روزنامه مردم سالاری آمده است: امروزه سایت های فروش محصولات دیجیتالی، سایت های اعلام آگهی خرید و فروش محصولات مختلف و اپلیکیشن های کرایه تاکسی چنان مشتری دارند که عموم فعالان بازار به این فکر افتاده اند که در کنار فروشگاه های خویش در فضای مجازی هم حضور داشته باشند.

خبرنگاران قواعد جدید اقتصاد در دوران کووید- 19

روزنامه مردم سالاری دوشنبه 28 مهر، یادداشتی را به قلم احسان عبدالملکی، منتشر کرده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: این امر با توجه به همه گیری بیماری کرونا گسترش بسیار پیدا کرده است و می توان تجارت را در روزهای کرونا و حتی پس از آن، تجارت الکترونیکی نامید. اما حضور و فعالیت در این بازار، بدون شناخت ویژگی های رقابت در آن ممکن نیست. می دانیم که هر فعالیت بازرگانی پیروز بر دو پایه مزیت های تولید و مزیت های توزیع (نسبت به رقبا) شکل می گیرد. در تولید، عواملی چون طراحی، کیفیت، قیمت و... مورد نظر مشتری است و در توزیع نیز تبلیغات و بازاریابی، محدوده توزیع، بسته بندی و... عامل فروش و پیروزیت است. مقبولیت این مجموعه عوامل همچنان که ذکر شد در مقایسه با رقبا معنا می یابد. حال ببینیم در عرصه تجارت الکترونیک چه تغییراتی در این زمینه ها شکل گرفته است؟

1-گستره تحت پوشش تجارت الکترونیک بزرگترین محدوده قابل تصور است. در واقع حضور در دنیای تجارت الکترونیک به معنای عرضه محصول یا خدمات به تمام دنیا است. البته ممکن است تولید کننده یا بازرگانی توان استفاده از این ظرفیت بالقوه را نداشته باشد اما باید دانست که رقبای دیگری هستند که چنین محدودیتی ندارند. به عبارت دیگر در شرایط عادی با گسترش این تجارت، انحصار بازار در هیچ نقطه ای از دنیا و برای هیچ کس وجود ندارد (محدودیت های سیاسی را باید جزو شرایط غیر عادی دانست) و رقابت به بالاترین سطح خود می رسد. در چنین شرایطی برای پیروزیت ماندگار بازرگانی، باید دیدگاه و عملکردی جامع نگر و منطبق با شرایط و معیارهای روز داشت که چنین امری به معنای تغییر و تحول دائمی و با فاصله زمانی کوتاه در همه عوامل موثر در تولید و توزیع است.

جامع نگری یعنی تحت پوشش قرار دادن همه مشتری های بالقوه و چنین امری میسر نیست مگر با در نظر دریافت شرایط بازارهای مختلف (که متاثر از شرایط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق است) و همچنین سلیقه های مختلف. انطباق با شرایط و معیارهای روز هم به معنای حرکت پایاپای یا در صورت امکان، جلوتر از رقبا در استفاده از تکنولوژی روز، امکانات طراحی و تبلیغاتی، شناخت نیازها و بازارهای تازه و همزمان ارائه خدمات بیشتر و کاهش قیمت است. رسیدن به چنین شرایطی، نیازمند رشد و توسعه همه جانبه و مبتنی بر فنون تجارت الکترونیک واحد بازرگانی است.

2- ارتباط با مشتری در تجارت الکترونیک، ارتباطی مجازی است و در این شرایط برخلاف ارتباط مستقیم، مشتری می تواند در زمان واحد با مراکز مختلف و موازی بازرگانی در تماس باشد. از این رو همچنان که در این شرایط، عملا تعداد مشتری های هر واحد بازرگانی نسبت به تجارت سنتی به مراتب بیشتر شده است، در عوض احتمال از دست دادن مشتری هم به مراتب افزایش یافته است.

این امر در تجارت الکترونیک افزون بر اینکه می تواند ریشه در تولید، توزیع و... داشته باشد، می تواند ناشی از نداشتن ارتباط سهل الوصول با مشتریان (ساختار نامناسب سایت، نداشتن توان تکنیکی برای حضور موثر در موتورهای جست وجو و...) یا در انتظار نگاه داشتن مشتری و سرعت پایین در پاسخگویی (نسبت به رقبا) باشد. باید دانست که در تجارت الکترونیک، گاه یک دقیقه، زمانی طولانی و غیرقابل تحمل برای مشتری است!

باتوجه به آنچه گفته شد، در مجموع می توان گفت که برای رقابت (یا به عبارت بهتر، برای باقی ماندن در عرصه رقابت) در عرصه تجارت الکترونیک، باید مناسبات متفاوت با قبل مابین فروشنده - خریدار را دانست و براساس این مناسبات، فعالیت تجاری را پایه ریزی کرد. این نکته ای اساسی است که باعث شده امروز سایت هایی در این عرصه حرف اول را بزنند و بدون توجه به این امر، احتمال پیروزیت افرادی که در این وادی وارد می شوند چیزی نزدیک به صفر است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 12494

به "خبرنگاران قواعد جدید اقتصاد در دوران کووید- 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قواعد جدید اقتصاد در دوران کووید- 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید