خلیلی: از نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان ابزار سیاسی در بهسود استفاده نشود

به گزارش دَبی بلاگ، معاون سابق رئیس جمهور افغانستان با انتقاد از عملکرد دولت این کشور گفت که هرچه زودتر نیروهای امنیتی اعزام شده به شهرستان بهسود باید خارج شوند و این نیروها به عنوان ابزار سیاسی علیه مردم استفاده نشود.

خلیلی: از نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان ابزار سیاسی در بهسود استفاده نشود

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون سابق ریاست جمهوری این کشور اظهارداشت که جریان هایی در دولت کوشش می کردند تا از قضیه بهسود بحران ملی ایجاد نمایند اما مردم این شهرستان ثابت کردند که دولت به دنبال بهانه گیری است.

شرایط جنگی در بهسود پس از آن حاکم شد که نیروهای امنیتی در 10 بهمن ماه با شلیک به تظاهرات نمایندگان در این شهرستان سبب کشته شدن 18 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 36 تن دیگر شدند.

مقامات امنیتی دولت افغانستان سعی کردند که برای توجیه کشتار بهسود، این رویداد را به فرمانده علیپور نسبت دهند اما واکنش های گسترده داخلی و خارجی سبب شد تا هیئت حقیقت یاب اعزام گردد. این هیئت تایید کرد که فرمانده پلیس وردک به مردم غیرنظامی شلیک نموده است.

کریم خلیلی در بخشی از سخنان امروزش اظهار داشت که مسعود اندرابی وزیر کشور سابق افغانستان به خاطر پذیرفتن یافته های گزارش هیئت حقیقت یاب در بهسود توسط رئیس جمهور این کشور برکنار شد.

وی همچنین اظهارداشت: هرچه زودتر نیروهای امنیتی اعزام شده به بهسود، این مناطق را ترک نمایند و نباید از آنها به عنوان ابزار سیاسی علیه مردم استفاده گردد.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با اشاره به حملات فصلی کوچی ها به مناطق بهسود نیز گفت که بارها از مقامات داخلی و خارجی خواسته است تا معضل کوچی ها با طرح اسکان دائمی حل گردد اما توجهی به آن نشد و همه تماشاگر شدند.

مشاور سابق رئیس جمهور افغانستان علاوه بر انتقاد از عملکرد جامعه جهانی درباره فرایند صلح این کشور نیز اظهارداشت که دولت کابل برای مختل شدن فرایند صلح کوشش می نماید.

الله داد فدایی فرمانده سابق پلیس ولایت وردک 47 روز پس از دستور شلیک به غیرنظامیان در شهرستان بهسود و کشته شدن 11 غیرنظامی و زخمی شدن 37 تن دیگر بدون محاکمه به به فرماندهی پلیس لغمان منصوب شد.

.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16966

به "خلیلی: از نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان ابزار سیاسی در بهسود استفاده نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیلی: از نیروهای امنیتی افغانستان به عنوان ابزار سیاسی در بهسود استفاده نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید