راه های خرسند بودن چیست؟ (12 راه برای داشتن زندگی شادتر)

به گزارش دَبی بلاگ، آیا در زندگی خود احساس شادی می کنید؟ تحقیقات حاکی از آن هستند که احساس خوشبختی و داشتن یک زندگی شاد در حدود 50 درصد به ژنتیک و 10 درصد بستگی به شرایطی دارد که در آن قرار داریم. با این حال جالب است بدانید که احساس خوشبختی و شادی در حدود 40 درصد به خودمان بستگی دارد. در این مقاله به بررسی راه های راضی بودن و داشتن زندگی شادتر می پردازیم.

راه های خرسند بودن چیست؟ (12 راه برای داشتن زندگی شادتر)

راه های راضی بودن

در این بخش برخی راه کارهای ساده و کاربردی را معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توان در زندگی احساس شادی، آرامش و خوشبختی داشت.

1. بر روابط خود تمرکز کنید

Gretchen Rubin نویسنده کتاب پروژه خوشبختی کلید خوشبختی را در روابط انسان با اطرافیانش می داند. از جمله این روابط می توان به رابطه عاشقانه، دوستی ها، روابط نزدیک با خواهر، برادر، همکاران و هر گونه ارتباط معنادار و عمیق با افرادی که دوستشان داریم اشاره کرد. به علاوه، در این کتاب آمده است که اگر می خواهید فردی خوشبخت در زندگی باشید، روابط خود را عمیق تر و گسترده تر کنید. ما برای داشتن زندگی شاد نیاز به روابط صمیمانه و پایدار داریم. ما باید بتوانیم به اطرافیان خود اعتماد کنیم. باید احساس کنیم که متعلق به کسی هستیم.

2. برای شاد بودن شرایط خاصی تعیین نکنید

انسان ها ممکن است به نادرستی راضیی خود را محدود به شرایطی خاص کنند. برای مثال، برخی افراد تصور می کنند که در صورتی راضی خواهند بود که ازدواج کنند، برخی دیگر خوشبختی را در ارتقای شغلی می بینند. یکسری افراد دیگر نیز گمان می کنند که در صورت برنده شدن لاتاری خوشبخت خواهند بود. این در حالیست که معمولاً هیچ یک از اتفاقاتی نظیر موارد فوق منجر به خوشبختی و راضیی افراد نخواهند شد.

Catherine Sanderson استاد روانشناسی دانشگاه Amherst معتقد است که برخی افراد خوشبختی خود را در گرو اتفاقات خاصی می دانند اما این گونه نیست. به عبارتی، راضیی ناشی از اتفاقاتی از این دست تأثیری کوتاه مدت داشته و به زودی از بین می فرایند. در واقع، انسان ها خیلی زود به اتفاقاتی عادت می کنند که آن ها را عامل خوشبختی خود می دانستند. بنابراین برای داشتن زندگی شاد، باید نسبت به دور کردن افکار منفی اقدام کرده و خوشبختی را به عوامل خاصی محدود نکنیم

3. پول را عاملی برای خوشبختی ندانید

Dalai Lama در کتاب لذت بردن در رابطه با خوشبختی چنین نوشته است: عامل اصلی احساس شادی در زندگی در درون ماست. پول، قدرت یا شرایط هیچ یک تأثیری بلندمدت در خوشبختی انسان ها ندارند. بسکمک از دوستان من میلیاردر هستند اما از زندگی خود احساس نارضایتی می کنند. در واقع، قدرت و پول نتوانستند شادی، خوشبختی و آرامش درونی به آنها بدهند. به بیان دیگر، دستاوردهای بیرونی نمی توانند شادی واقعی درونی در افراد ایجاد کنند بلکه خوشبختی را باید در درون خود جست وجو کرد.

4. در کارهای خیر مشارکت کنید

به طور معمول، افرادی که کمک های مادی یا معنوی به مؤسسات خیریه داشته و به همنوعان خود کمک می کنند، احساس شادی و خوشبختی درونی داشته و از کار خود لذت می برند. به علاوه، همیشه به خاطر داشته باشید که نیازی نیست تا کارهای بسیار بزرگی برای کسی انجام دهید، بلکه تنها کافی است تا دری برای کسی باز کنید، فردی را از خیابان رد کنید یا به حیوانی کوچک غذا دهید. در واقع، کمک های هر چند کوچک برای اطرافیان موجب شادی و آرامش درونی انسان می شوند.

5. کار کنید

بسکمک از افراد از کار خود ناراضی هستند و در نتیجه، این مورد در رابطه با آنها نمی تواند صادق باشد! اما برای افرادی که از کار خود لذت می برند، انجام کارهای چالش برانگیز بخشی مهم از خوشبختی بوده و منجر به ایجاد احساس شادی در زندگی آن ها می شود. به طور معمول، افرادی که از کار خود لذت می برند، زندگی طولانی تری داشته و تمایلی به بازنشستگی ندارند! به عبارتی، این گروه از افراد کار خود را هدفی برای زندگی قرار می دهند و تلاش برای رسیدن به این هدف، موجب ایجاد رضایت درونی آنها از زندگی خواهد شد.

6. هدف زندگی خود را پیدا کنید

برخی افراد هدف زندگی خود را راه اندازی کسب وکار شخصی می دانند و برخی دیگر، تربیت فرزندانی مفید برای جامعه را هدف زندگی خود قرار داده اند. به طور کلی، داشتن هدف در زندگی موجب می شود تا برای موفقیت و دستیابی به آن تلاش کرده و به تدریج نیز احساس رضایت، آرامش و شادی درونی داشته باشید؛ بنابراین هدف زندگی خود را بیابید و برای دستیابی به آن تلاش کنید. داشتن هدف یکی از راه های راضی بودن است

7. به سلامتی خود اهمیت دهید

به طور کلی، قدم زدن به خصوص در طبیعت تأثیر مثبتی بر روی عملکرد مغز داشته و موجب آرامش افراد و بهبود خلق وخوی آن ها می شود. به علاوه، طبیعت گردی تأثیرات دیگری مانند کاهش سطح استرس بر انسان داشته و میزان سلامتی را افزایش می دهد. همچنین لذت بردن از طبیعت موجب ایجاد حس لذت در مغز شده و همین موضوع نیز تأثیر مستقیمی بر نحوه تفکر انسان دارد و در نهایت منجر به افزایش قدرت مغز خواهد شد. سوال اینجاست که در شرایط بیماری، دستیابی به موفقیت و خوشبختی برایتان مهم است؟ قطعا پاسخ منفیست. بنابراین، مراقب سلامتی خود باشید و برای این منظور غذاهای سالم و تازه مصرف کنید، پیاده روی کنید و هرگز ورزش را از قلم نیاندازید.

8. رویاپردازی کنید

همان طور که می دانیم، همه افراد به دنبال زندگی شاد و خوشبختی هستند اما گمان می کنند رسیدن به خوشبختی و شاد بودن بسیار سخت و مشکل است. در واقع، دستیابی به زندگی شاد و آرام بدون رویاپردازی تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. رویا داشتن در زندگی الهام بخش افراد بوده و انگیزه ای برای ادامه زندگیست. به عبارتی، رویاها و آرزوهای هر فرد دلیلی است که او هر روز صبح برای دستیابی به آن ها از خواب بیدار می شود.

به بیان دیگر، چنانچه مسیری تعیین در زندگی نداشته باشیم و ندانیم که قرار است چه کاری انجام دهیم، احساس خستگی، ناامیدی و نارضایتی خواهیم داشت. به علاوه، رویا و هدف نداشتن در زندگی موجب می شود تا به انسانی باری به هر جهت تبدیل شده و به سمتی برویم که جامعه هدایتمان می کند!

9. پیشرفت کنید

همان طور که می دانیم، پیشرفت کردن در زندگی منجر به ایجاد احساس شادی و رضایت در انسان می شود. بسکمک از مردم احساس می کنند که زندگی متوسطی دارند زیرا هیچ کاری در جهت رویاها و اهدافشان انجام نمی دهند. در واقع، چنین افرادی جرأت رویاپردازی دارند اما جرأت تلاش برای دست یابی به رویاهای خود را ندارند.

بنابراین برای داشتن احساس شادی در زندگی و خوشبختی از منطقه امن خود بیرون بیایید، خود را به چالش بکشید و پیشرفت کنید. آیا می دانید که آب اگر مدتی طولانی در یک جا بماند، راکد و سمی می شود؟ بنابراین برای دستیابی به اهداف و رویاهای خود تلاش کنید.

10. خودتان را باور داشته باشید

از جمله دیگر راه های راضی بودن داشتن اعتمادبه نفس مناسب است. در واقع، اگر خود را باور نداشته باشید، نمی توانید فردی شاد بوده و از زندگی تان لذت ببرید. به بیان دیگر، افرادی که توانایی های خود را باور ندارند، افرادی با اعتمادبه نفس پایین هستند. این گروه از افراد همیشه به خود تردید داشته و به دنبال این هستند که ببینند دیگران در موردشان چه فکری می کنند. آن ها تردید دارند و آن ها همیشه در مورد چگونگی دیگران به آن ها نگاه می کنند؛ در نتیجه، افرادی با اعتمادبه نفس پایین خواهند بود که هرگز از زندگی خود لذت نمی برند. اهمیت دادن به نظرات و تفکرات دیگران در مورد خود روشی نادرست بوده و موجب از دست دادن اعتمادبه نفس و آرامش می شود.

برای مثال، شرایطی را فرض کنید که در دوران مدرسه نمره ای پایین گرفته اید و اطرافیان شما را سرزنش کرده و می گویند تو هیچی نمی شی! آیا در چنین شرایطی باید به نظر اطرافیان گوش داده و ناامید شد؟ بدیهی است که پاسخ به چنین سؤالی خیر است.

همیشه به توانایی ها، رویاها و اهداف خود ایمان داشته باشید. اگر نمی دانید که در زندگی خود باید چه کار کنید به شما توصیه می کنیم که یادگیری را امتحان کنید. در واقع، یادگیری همیشه موجب افزایش دانش و تجربه شده و همین موضوع نیز موجب می شود تا به خود اعتماد و ایمان داشته باشید.

11. قدردان زندگی خود باشید

شکرگزاری، یکی از مهمترین راه های راضی بودن است. اگر قدردان زندگی، شرایط و دارایی های خود نباشید، همه چیز برایتان بی ارزش می شود. به عبارتی، افراد ثروتمند نیز در صورتی که نسبت به شرایط و دارایی های خود احساس رضایت نداشته باشند، نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند؛ بنابراین سعی کنید تا قدردان داشته های خود باشید.

چگونه نسبت به چیزی که قدرش را نمی دانیم، احساس خوشایندی خواهیم داشت؟ چگونه می توانیم زندگی شادی داشته باشیم در حالی ارزش دارایی های خود را ندانسته و فکر می کنیم چیزی نداریم؟ برای مثال، اگر قدر دوستان خود را ندانیم، احساس تنهایی خواهیم کرد؛ گویی هیچ دوستی نداریم. در یک کلام می توان گفت که اگر ارزش چیزی را بدانیم، اندازه، کمیت و حضور آن را بسیار می پنداریم.

12. در لحظه زندگی کنید

در نهایت، برای شاد زیستن باید درک کنید که نمی توانید آینده خود را تضمین کرده یا گذشته را تغییر دهید. به عبارتی، چنانچه بیش ازحد در مورد آینده نگران باشید و یا بیش ازحد به گذشته فکر کنید، هرگز احساس خوشبختی و موفقیت نخواهید کرد؛ بنابراین در این لحظه و در حال حاضر زندگی کنید، چرا که اکنون چیزی است که می توانید کنترل کرده و در آن زندگی کنید. پس لبخند بزنید و از آن لذت ببرید. هنگام روبرو شدن با مسائل، آن ها را فرصتی برای پیشرفت و ساختن شخصیت خود تلقی کرده و بر آن ها غلبه کنید.

جمع بندی

به خاطر داشته باشید که خوشبختی یک انتخاب است که با تغییر خواسته ها، انتظارات و اهداف خود می توانید به آن دست یابید. در این مقاله راه کارهای کاربردی مهمی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که با به کارگیری هر یک می توانید زندگی شاد و لذت بخشی را برای خود رقم بزنید. دانستن رمز موفقیت افرادی که شاد زندگی می کنند نیز می تواند برای شما الهام بخش باشد؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم با رمز موفقیت افراد راضی نیز آشنا شوید. آیا شما قدردان دارایی های خود هستید؟ آیا تا به امروز هر یک از راه کارهای مورد بحث را برای داشتن زندگی بهتر به کار گرفته اید؟ منتظر نظرات و تجربیات شما در رابطه با سایر راه کارهای راضی بودن نیز هستیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11620

به "راه های خرسند بودن چیست؟ (12 راه برای داشتن زندگی شادتر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های خرسند بودن چیست؟ (12 راه برای داشتن زندگی شادتر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید