مطالعه ژنوم و تشخیص بیماری های سالمندان

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر محمد کمالی در اولین نشست عملیاتی کوهورت از میانسالی تا سالمندی ایران گفت: مطالعه ژنوم و شناسایی و تشخیص بیماری های سالمندان در این کوهورت انجام می گردد و تفاوت بین این تحقیق ملی و پژوهش هایی اجرا شده ، مربوط به همین بخش از کوهورت است.

مطالعه ژنوم و تشخیص بیماری های سالمندان

کمالی در این نشست که با حضور مسئولان اداره کل سلامت شهرداری تهران و پژوهشکده بنیاد جانبازان و امور ایثارگران و معاونان و اعضای هیات علمی گروه و مرکز سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار گردید، اضافه نمود: طرح شورای ملی سالمندی برای اولین بار در کشور، با تدوین برنامه سوم توسعه طی سالهای 71 و 72 ، بعنوان یک سند بالادستی مطرح شد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع سالمندی پیش از هر اتفاق خاصی در این خصوص ، اظهارداشت: در اجرای کوهورت میانسالی تا سالمندی باید از ظرفیت های سازمان بهزیستی که این قشر عظیم را مورد حمایت قرار می دهد، استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی درباره جمعیت مورد مطالعه این پروژه ملی نیز تاکید نمود: باید جمعیتی انتخاب گردد که بتواند معرف این قشر باشد، ضمن آنکه روش جمع آوری اطلاعات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که باید مورد آنالیز قرار گیرد.

وی گفت: اعتبار لازم برای اجرای طرح باید تعیین باشد و فاصله زمانی برای آنالیز اطلاعات سالمندان سالم، کاهش یافته و هر سال، نسبت به این مهم توجه گردد.

کمالی اضافه نمود: با توجه به تفاوت این پروژه ارزشمند با دیگر تحقیقات اجرا شده در کشور، امیدوارم در اجرای این کوهورت ، از پتانسیل تمامی نهادهای ملی استفاده کنیم.

در سرانجام این نشست، با توجه به اظهارنظرها و پیشنهادهای شرکت نمایندگان و اعضای هیات علمی گروه و مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، مقرر شد تا ظرف دو هفته آینده، پرسشنامه های تهیه شده مورد آنالیز اعضای هیات علمی قرار بگیرد و نظرهای اصلاحی و تکمیلی روی آنها اعمال گردد.

دکتر احمد دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی نیز با اشاره به سابقه شکل گیری کوهورت از سه سال پیش، گفت: با توجه به توانایی علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، اجرای این پروژه بزرگ ملی، به این دانشگاه سپرده شد.

وی گفت: هم اکنون طرح ها و پرسشنامه های آن آماده شده است و امیدواریم مراکز تحقیقاتی و گروه های آموزشی در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای این کوهورت مشارکت داشته باشند تا با جمع آوری اطلاعات ، تمامی مراکز علمی کل کشور بتوانند از آن بهره مند شوند.

دلبری با اشاره به آنالیز کوهورت های اجرا شده در کشورهای مختلف جهان، اضافه نمود: از میان تحقیقات اجرا شده، کهورت میانسالی تا سالمندی کشور کانادا بعنوان نمونه انتخاب شد که البته حجم زیادی از اطلاعات مربوط به پرسشنامه آن کشور، بومی سازی شد و مطابق با فرهنگ و شرایط زندگی ما ایرانیان ، تغییر کرد.

وی اضافه نمود: هم اکنون 30 درصد کل سالمندان کشور ، تقریبا تنها زندگی می نمایند که 49 درصد آنان را زنان سالمند تشکیل می دهند. 14 هزار نفز از سالمندان در مراکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می شوند و 70 هزار سالمند نیز به وسیله کانون های سالمندی شهرداری ها، مشغول فعالیت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی از اهداف اختصاصی ، پیامدهای مورد انتظار از اجرای طرح کهورت میانسالی تا سالمندی ، روش اجرای طرح ، شاخص های ورود به طرح ، عوامل اجرایی در مرکز کوهورت میانسالی تا سالمندی ایران گفت و تاکید نمود: این طرح صرفا تحقیقاتی نخواهد بود و مراجعان خود را رها نمی کند، بر وضعیت آنان نظارت خواهد داشت و هدایت های لازم برای حفظ و ارتقای سلامتی این افراد را ارائه می دهد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3489

به "مطالعه ژنوم و تشخیص بیماری های سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه ژنوم و تشخیص بیماری های سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید