مقایسه پراید 132 با کیا ریو و پژو 405

به گزارش وبلاگ گفتگو، در واقع پراید 132، با دریافت عنوان دومین سدان پرفروش کشور، یکی از برندگان اصلی رقابت با خودروهای موجود در بازار است. دلیل اصلی این امر، قیمت پراید نسبت به همه خودروهای دیگر موجود در بازار است. به طوری که اگر بخواهیم پراید را با خودرویی هم سطح از نظر قیمتی مقایسه کنیم، ناچار باید به سراغ خودروهای کارکرده برویم و اگر بخواهیم آن را با یک خودروی هم سطحش از نظر فنی، مقایسه کنیم، موردی غیر از هم خانواده های خودش در مدل های دیگر، مانند 131 یا 141، باقی نمی ماند.

مقایسه پراید 132 با کیا ریو و پژو 405

شاید مقایسه مدل های مختلف پراید با هم جذاب باشد، اما این مقایسه بسیار مفصل و زمان بر است. پس سعی می کنیم سدان هایی هم قیمت پراید اما با عمر چند ساله را پیدا کرده و در این مقایسه جای دهیم. در ادامه به مقایسه پراید 132 با کیا ریو و پژو 405 می پردازیم.

مقایسه پراید 132 با کیا ریو LS

کیا ریو LS در واقع نسخه فیس لیفت (تغییر یافته) کیا ریو است که در سال 2002 وارد ایران شد. سایپا که از قرارداد اولش با کیا، یعنی مونتاژ و تولید پراید، سود کلانی برده بود، در سال های اوج پراید در ایران، یعنی حوالی سال 84، برای مونتاژ ریو LS با شرکت کیا کره قراردادی دیگر امضا کرد. خط مونتاژ این خودروی جدید هم تا سال 91 فعال بود. پس از آن، به دلیل اجبار در به کارگیری کیسه هوا در تولیدات داخلی، این خط مونتاژ برای همیشه تعطیل شد. اما ریو LS در زمان ورود به ایران، چنان مورد توجه قرار گرفت که با وجود قیمت بالاتر، به یکی از اصلی ترین رقبای پراید تبدیل شد. به نحوی که مدل کارکرده آن که حداقل 6 سال عمر دارد، همچنان از رقبای پراید صفر کیلومتر محسوب می شود.

با مقایسه پراید 132 با کیا ریو از لحاظ بدنه باید گفت که در زمان ورود ریو LS به کشور، نظرات متفاوتی درباره طراحی ظاهری آن مطرح بود؛ اما در کل، استقبال از این خودرو نشان از قابل قبول بودن طراحی آن داشت. اما در حال حاضر، طراحی این خودرو تحت تأثیر گذر زمان قرار گرفته و قدیمی شده است. اگرچه ریو که متولد سال 2000 است، در مقایسه با پراید 132 که طراحی اولیه اش مربوط به 1987 است، دل رباتر به نظر می آید، حتی اعمال تغییرات مستمر و متعدد روی پراید، ظاهر اولیه اش را چندان متفاوت تر یا جذاب تر از ریو نکرده است.

با مقایسه ابعاد دو خودرو، که هر دو در کلاس سدان های کوچک شهری قرار می گیرند، درمی یابیم که کیا ریو با فاصله بیش تر بین دو محور، کابین بزرگ تر و جادارتری در اختیار سرنشینان قرار می دهد، ضمناًً صندوق عقب بزرگ تری هم دارد. کیفیت متریال و مونتاژ نیز در کیا ریو بهتر از پراید است. در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز به غیراز کیسه هواهای پراید 132 در مدل های SE و TL، باقی تجهیزات و امکانات در خودرو تقریباً یکسان است. گفتنی ست که کیا ریو مجهز به فرمان هیدرولیک است، ولی در مدل TL این آپشن حذف شده است.

با مقایسه پراید 132 با کیا ریو از لحاظ قدرت موتور، بدون قیدوشرط برتری کیا ریو آشکار می شود. موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با حداکثر توان 97 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 12 ثانیه ای و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت، حرفی برای موتور پراید باقی نمی گذارد. حتی مصرف سوخت کیا ریو از پرایدهای 132 مدل SE و TL، که در واقع پرایدهای تقویت شده هستند، کم تر است و در این بخش که برگ برنده پراید است نیز برتری از آن این محصول کمپانی کیا است.

اما درباره استهلاک خودروها و هزینه نگهداری آن، باید گفت که کیا ریو یک خودروی کم استهلاک است. پراید هم که تحت اختیار سایپاست، به فراوانی در قطعات و ارائه خدمات پس از فروش شهره است؛ پس در این زمینه نیز دو خودرو برابر عمل می کنند. باتوجه به ریوهای کارکرده در بازار، به نظر این خودرو گزینه خوبی برای جایگزینی پراید صفر 132 باشد.

مقایسه پراید 132 با پژو 405 GLX

پراید و پژو 405 از هرنوع که باشند، آن قدر در ایران شناخته شده اند که نیاز به توضیح و مقایسه جزءبه جزء نداشته باشند. تقریباً همه ایرانی ها دست کم چندین بار با این دو خودرو رانندگی کرده یا در آن نشسته اند. ظاهر آن ها نیز به واسطه فراوانی شان در جاده ها، برای همه آشنا و قابل مقایسه است. در این مقایسه، شاید تنها باید درباره هزینه های پراید 132 صفر و پژو 405 کارکرده صحبت کرد و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن ها.

ازآن جاکه قیمت پژو 405 تولید سال 90 تا 92 تقریباً هم قیمت پراید 132 صفر است، نمی توان اقتصادی و به صرفه بودن را برای یکی از این خودروها یک مزیت تلقی کرد.

همچنین، پژوهای 405 تولید سال 90 تا 92 دارای کیسه هوا نیستند و از این جهت برتری با پراید است؛ گرچه این امر الزاما ایمنی بیش تر پراید را تأیید نمی کند، و بدنه مستحکم تر و ستون های جان دارتر 405 بدون کیسه هوا امنیت سرنشینان را حتی از پراید دارای کیسه هوا، بیش تر تأمین می کند.

با مقایسه پراید 132 با پژو 405 در بخش استهلاک و هزینه ها هم باید گفت که پژو 405 خودرویی با استهلاک بالاتر و هزینه های بیش تر محسوب می شود. همچنین مصرف سوخت پژو 405 نیز بالاتر از پراید 132 است. در کل، پراید خودرویی کم هزینه با درصد خرابی کم به حساب می آید، اما در مقابل، 405 خودرویی ایمن تر و با کلاس بالاتر است.

درباره پراید 132 بیشتر بخوانید:

  • معرفی پراید 132 و بررسی بازار آن در ایران
  • تجربه رانندگی با پراید 132
منبع: دیوار

به "مقایسه پراید 132 با کیا ریو و پژو 405" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه پراید 132 با کیا ریو و پژو 405"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید