منحنی افزایشی نرخ سود

به گزارش دَبی بلاگ، نرخ سود اوراق در بازار بین بانکی در شیب افزایشی حرکت می نماید. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در هشتمین هفته حراج، نرخ سود اوراق یکساله به بالاترین حد و مرز 18 درصد رسیده است. نرخ سود در سررسید های دیگر نیز در جهت افزایشی حرکت نموده است. همچنین وزارت اقتصاد پیروز شد در این هفته نیز 6 هزار و170 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت را از محل بازار اوراق پوشش دهد.

منحنی افزایشی نرخ سود

جزئیات حراج این هفته

دنیای اقتصاد نوشت: مطابق اطلاعیه بانک مرکزی، طی برگزاری هشتمین مرحله از حراج اوراق دولتی، تعداد 10 بانک و صندوق سرمایه گذاری سفارش های خود را در مجموع به ارزش 6 هزار و 590 میلیارد تومان در سامانه های بازار بین بانکی و مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کردند.

وزارت امور مالی و دارایی نیز با فروش 450 میلیارد تومان اوراق اراد37 (یکساله) با نرخ بازده تا سررسید 93/ 17درصد، 830 میلیارد تومان اوراق اراد38 (سررسید 2ساله) با نرخ بازده تا سررسید 9/ 18 درصد و 3 هزار و 50 میلیارد تومان اوراق اراد40 (اوراق 3ساله) با نرخ بازده تا سررسید 9/ 19درصد موافقت کرد. در مجموع 4 هزار و 330 میلیارد تومان از این طریق فروش رفت. علاوه بر این، وزارت اقتصاد پیروز شد به وسیله فرآیند مذاکره و خارج از حراج و در بورس، مجموع حجم فروش را به 6 هزار و 170 میلیارد تومان برساند. در نتیجه، تا به امروز بیش از 42 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از این محل تامین شده است.

شرایط نرخ سود

همگام با افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی، بازار پول و کف دالان بازار باز، نرخ سود در بازار اوراق نیز در شیب افزایشی حرکت می نماید. وزارت اقتصاد نیز به هدف تورمی بانک مرکزی متعهد بوده و با فروش اوراق با نرخ سود واقعی، موافقت نموده است. این رویکرد موجب شده تا هم خطر پولی شدن کسری بودجه رفع گردد، هم سازگاری در نرخ سود در بازار ها به وجود آید. این عمل، با توجه به هدف تورمی بانک مرکزی، یک امر ضروری بوده است.

بانک مرکزی در هفته اول حراج، نرخ سود اوراق 5/ 3 ساله را 15 درصد اعلام نموده بود. حال در هشتمین هفته حراج، نرخ سود اوراق 3ساله به 9/ 19 درصد رسیده است. همچنین اوراق 2 ساله در چهارمین هفته حراج، با نرخ سود 6/ 15 درصد فروخته شده بودند، در حالی که در هفته جاری نرخ سود اوراق 2 ساله به 9/ 18 درصد صعود نموده است. همین فرایند در خصوص اوراق یکساله نیز به چشم می خورد. در هفته پیش، نرخ سود اوراق یکساله معادل 4/ 17 درصد بود که با رشد 5/ 0 واحد درصدی در هفته جاری روبرو شد تا در آستانه 18 درصد قرار گیرد. این در حالی است که شورای پول و اعتبار در هفته گذشته نرخ سود سپرده های بانکی با ماندگاری یکساله را 16 درصد و نرخ سود سپرده ها با ماندگاری 2 ساله را 18 درصد معین نموده بود.

بعضی همخوانی نرخ سود سپرده ها با بازار اوراق را ملاک تصمیم شورای پول و اعتبار مطرح می کردند. اکنون با توجه به فضای فعلی، به نظر می آید نرخ سود سپرده های بانکی دچار عقب ماندگی شده است؛ علاوه بر این با توجه به نرخ تورم هدف، سود 16 درصدی یکساله برای سپرده ها، نمی تواند هدف قبض نقدینگی را برای سیاستگذار پولی به ارمغان آورد. از این رو، کارشناسان معتقدند سیاست گذار باید با رصد تحولات در بازارها، دست به بازتنظیم نرخ ها بزند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 10607

به "منحنی افزایشی نرخ سود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منحنی افزایشی نرخ سود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید