کندی اینترنت بعد از 9 شب عمدی است؟

به گزارش دَبی بلاگ، در حالی که چند هفته از اختلال و کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف می گذرد، در نهایت اعلام شده که جهت ارتباطات بین الملل زیرساخت به وسیله قطر، با قطعی همراه است و تا 15 فروردین هم درست نمی گردد.

کندی اینترنت بعد از 9 شب عمدی است؟

به گزارش روزنامه همشهری، کندی و اختلال در اینترنت کیفیت کشور مسئله امروز و دیروز نیست. مدتهاست که کاربران و کسب وکار ها با این مسئله دست و پنجه نرم می نمایند. در هفته های اخیر، اما ماجرا به اختلال شدید اینترنت در ساعت 21 به بعد مربوط بود که به تدریج باعث گسترش اعتراض کاربران شد.

به تازگی، اما انتها پس از مدتی نه چندان کوتاه از شکایات کاربران در فضای مجازی در خصوص کند شدن سرعت اینترنت در ساعات پس از 9 شب، یک مقام مسئول در این مورد اظهارنظر نموده است.

به تازگی یکی از کاربران توییتر تصویری از پاسخ شرکت مخابرات ایران را که به وسیله سامانه 195 دریافت نموده بود، مبنی بر اعمال پالسی و سیاست محدودنماینده از سمت شرکت زیرساخت منتشر کرد. این مسئله شایعه عمدی بودن اختلال اینترنت را در شبکه های اجتماعی عنوان نمود، اما اکنون بار دیگر گفته شده که قطعی کابل عامل این مشکل بوده است.

چه اتفاقی اتفاق افتاده؟

پیمان قره داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری، طی گفت وگویی با تأیید نامناسب بودن کیفیت اینترنت در ساعات اوج مصرف می گوید: از چند هفته قبل، جهت ارتباطات بین الملل زیرساخت به وسیله قطر، با قطعی همراه بوده و 850 گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است.

او براساس گزارش شرکت زیرساخت که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده، می گوید: قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا اتفاق افتاده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام نموده تا 4 فروردین به دلیل مانور نیرو های ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد. با این حال، پیش بینی قره داغی حاکی از این است که این قطعی حداقل تا 15 فروردین برطرف نخواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری همچنین با اشاره به اینکه کیفیت پایین اینترنت در استان های جنوبی کشور و اصفهان بیشتر از سایر نقاط کشور مشاهده می گردد، می گوید: این قطعی معادل 20 درصد کل ارتباطات بین الملل کشور را شامل می گردد؛ که رقم بالایی محسوب می گردد.

تکذیب عمدی بودن

پس از آن که یکی از کاربران توییتر پرسشی را در سامانه 195 در خصوص کیفیت پایین اینترنت مطرح می نماید، پاسخی به این شرح دریافت می نماید: با سلام، مشکل کلی محدودیت پهنای باند در تمامی مناطق مخابراتی کشور در ساعات پرترافیک (ساعت 21 الی یک بامداد) به دلیل اعمال Policy از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت است.

قره داغی در واکنش به پاسخ سامانه 195 این موضوع را رد می نماید و اعمال هرگونه محدودیت عمدی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب می نماید.

او با اشاره به اینکه کمبود پهنای باند در ساعات اوج مصرف، از سوی کاربران محسوس است، در شرح پاسخ سامانه 195 به امانتداری این سامانه در انعکاس کامل پاسخ اپراتور اشاره می نماید و می گوید که پاسخ منتشر شده، ادعای مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن به درستی ذکر شده، اما دلیل آن فاقد استناد و [در نتیجه]نادرست است.

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری همچنین به این موضوع اشاره می نماید که بخش اعظمی از شکایات مشتریان مخابرات ایران، ارتباطی به زیرساخت ندارد و مربوط به کیفیت نامناسب خدمات مخابرات ایران در نقاط دسترسی و همچنین نحوه پاسخگویی است.

مسئله مهم دیگر این است که چرا پهنای باند ورودی اینترنت به کشور بیشتر نمی گردد تا قطعی در یکی از جهت ها باعث دردسر و مشکل برای میلیون ها کاربر داخلی نگردد.

اطلاع رسانی مسائل اینترنت؛ تعطیل!

با توجه به تأیید قره داغی مبنی بر نامناسب بودن کیفیت اینترنت در ساعات اوج مصرف طی چند هفته اخیر، پرسشی که بی پاسخ می ماند این است که چرا طی این مدت، درباره این موضوع اطلاع رسانی نشده است. آیا نهادی که عنوان حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری را برخود نهاده، موظف نیست به کسانی که بابت خدمات دریافتی، هزینه می نمایند، شرح دهد که علت کاهش کیفیت اینترنت در یک بازه زمانی نه چندان کوتاه چیست؟ موضوع نبوداطلاع رسانی ها هم با واکنش یکی دیگر از کاربران روبه رو شده و می گوید: در برخی از کشور ها رگولاتور الزاماتی برای اپراتور های کابل های دریایی (به خاطر حساسیت استراتژیک این خطوط) درخصوص زمانبندی گزارش قطعی یا اختلال دارد و جزو قوانین بسیار سختگیرانه است. همچنین این سؤال مطرح می گردد که وقتی چنین اتفاقی بار ها تکرار شده است، شرکت ارتباطات زیرساخت چه تدابیر جایگزینی برای برطرف مشکل اندیشیده است؟

مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف نماینده رگولاتوری در پاسخ به پرسش اخیر می گوید که زیرساخت باید مجموعه تمهیداتی را برای رزرو پهنای باند در شرایط قطع پیش بینی کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

این در حالی است که به گفته قره داغی، شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نموده که روال اخذ مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بین الملل به طول انجامیده و آن مرکز هم اخیرا برای 400 گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر نموده که تا 48 ساعت آینده به طور کامل وارد مدار خواهد شد.

با شرح قره داغی پرسش دیگری که مطرح می گردد این است که چرا مجوز برای افزایش پهنای باند به ویژه در شرایط کرونا از سوی نهاد های بالادستی داده نمی گردد و همچنین درصورت اعطای مجوز، چرا فرایند اعطای مجوز به همان کندی سرعت اینترنت است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 16460

به "کندی اینترنت بعد از 9 شب عمدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کندی اینترنت بعد از 9 شب عمدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید